وافعا بی حیایی است که انسان آیه شریفه «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ»(توبه آیه 105) را بخواند و باز گناه کند.
شخصی خدمت امام رضا(ع) آمد و عرض کرد:«برای من و خانوادهام دعا کنید». امام فرمود: مگر دعا نمیکنم:
«والله ان اعمالکم لتعرض علیَّ فی کل یومٍ و لیلة». به خدا سوگند، اعمال شما هر شب و روز بر ما عرضه میشود.
راوی میگوید، این سخن بر من گران آمد، امام متوجه شد و به من فرمود: اما تقرا کتابالله عزوجل «و قل اعملو فسیری الله عملکم و رسوله و المومنون ...»، و هو و الله علیبن ابیطالب(ع).(کافی ج1 ص171، باب عرض اعمال)
آیا کتاب خداوند عزوجل را نمیخوانی که میفرماید: عمل کنید خدا و پیامبرش و مومنان عمل شما را میبینند. به خدا سوگند منظور از مومنان علیبنابیطالب (و امامان دیگر از فرزندان او) هستند.
شیخ مفید در کتاب الاختصاص نقل کرده است: « دنیا برای امام مانند نیمی از گردو تصوّر می شود، هیچ چیزی از آن از نظر امام پنهان نیست»
انسان باید چقدر بی حیا باشد تا در برابر امامی که دنیا برایش مانند نیمی از گردو است باز هم دست به گناه زند؟؟؟!
امام مهدی(عج) به شیخ مفید میفرماید:
«فانا نحیط علما بانبائکم و لا یعزب عنا شی من اخبارکم؛»(الخرائج و الجرائح قطب رواندی ج2ص902)
ما بر احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نیست.
یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشید شاید که نگاهی کند آگاه نباشید
امام صادق (عليه السلام) ، در حديث زيبايى می فرماید:
إِنَّ أَعْمالَ الْعِبادِ تُعْرَضُ عَلى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْه وَ آلِه ، كُلَّ صَباح أَبْرارَها وَ فُجّارَها ، فَا حْذَرُوا، فَلْيَسْتَحْيىِ أَحَدُكُمْ أَنْ يُعْرِضَ عَلى نَبِيِّه الْعَمَلَ القَبيحَ .(تفسير كنزالدّقائق ، ج 5 ، ص 537 ; تفسير قمّى ، ج 1 ، ص 304)
تمام اعمال نيك و بد بندگان خدا، هر روز صبح بر رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم)عرضه مى گردد. بنابر اين مراقب باشيد. هر يك از شما بايد حيا كند از اين كه عمل زشتش را بر پيامبرش عرضه بدارد.
چرا با وجود این همه احادیث و آیات که خدا ، پیامبران و امامان انسان را می بینند باز هم انسان گناه می کند؟
مشکل ما اینجاست فقط علم داریم نه عمل!
علم؛ فقط زمینه التزام به محتوایش را فراهم می آورد، ولی این زمینه، وقتی مؤثر واقع می شود که به دنبال آن ایمان باشد. با علم و ایمان است که راه عمل هموار می شود.